مراقب آسیب های اجتماعی زیر پوست شهر باشیم

0
9496

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری  در نشست مديران كل امور اجتماعي فرهنگي استانداري‌هاي كشور كه با حضور معاون وزير و رئيس سازمان اجتماعي كشور در سالن پيامبر اعظم وزارت كشور تشكيل گرديد اظهار کرد: نظر من این است تا زمانی که همه آحاد جامعه درگیر موضوع آسیب های اجتماعی نگردند، مسئله‌های اجتماعی حل نمی‌شود.
فخرالسادات خامسی‌هامانه گفت: تا زمانی که دیالوگ ها و دغدغه ها یکی نشود و از سیاست‌گذاران و مسئولان تا آحاد جامعه، دغدغه‌مند و حساس و مسئول در این موضوعات نشوند، رفع معضلات و توسعهٔ اجتماعی محقق نمی گردد.  
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگي استانداری یزد افزود: ديگر زمان خط كشي كردن و خط قرمز قرار دادن براي بسياري از معضلات اجتماعي گذشته و متأسفانه زمان ثابت می‌کند که کم توجهی و بعضأ كتمان اين مشكلات، تا چه میزان خانمان سوز و آسیب زا بوده است. 
خامسي ادامه داد: داشتن نقشه راه جامع و مشترك در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و جلوگيري از پراكنده كاري و موازي‌كاري ها و اعمال سلايق شخصي و بعضا گروهي و جناحي يكي از موانع رسيدن به نتيجه مطلوب در اين مسير است.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد همراهي همه سلايق و گرايش هاي فكري را لازمه موفقيت سياست ها و راهكارهاي كنترل و كاهش آسيب  هاي  اجتماعي و برنامه هاي آن برشمرد و از دبير شوراي اجتماعي كشور درخواست نمود با استفاده از جايگاه قانوني اين شورا و اهميت آن در نظر مقام معظم رهبري، مسئولان استاني را در تحقق اين مهم ياري دهند.   
وي گفت: در استان يزد تجربه هاي خوبي از همگرايي‌هاي كم نظير اجتماعي جهت دست يافتن به موفقيت هاي علمي به ويژه در آموزش و پرورش داشته ايم؛ استفاده از اين تجربه ها جهت همراه كردن آحاد جامعه در كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي رهگشا خواهد بود.
دبیر کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان يزد با اشاره به افول سرمايه هاي اجتماعي و برخي شكاف هاي ايجاد شده در بين كارگزاران و مردم گفت: جاي خالي گفت‌وگوهاي اجتماعي و ارتباطات دوسويه دولت ملت در بسياري از طرح‌ها و برنامه ها محسوس است.
وي تصريح كرد: در بسياري از موارد كافي است كه شنونده‌هاي خوبي باشيم و زمينه را براي طرح بي پرده مشكلات و برخي انتقادات از سوي مردم فراهم سازيم.
خامسي با اشاره به برخي از اثرات مثبت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور اجتماعي در يزد افزود: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا همهٔ دستگاه ها و اقشار مردم دغدغه‌مند و درگیر مباحث اجتماعی گردند؛  تا زمانی که همه همگرا و همگام و همفكر و همدل نشويم ، دست يافتن به جامعه اي سالم و خالي از معضلات اجتماعي  ميسر نمي گردد. 
مديركل امور اجتماعي فرهنگي استانداری یزد در بخش ديگري از سخنان خود به بیان مشکلات در مورد شناسایی آسیب های اجتماعی در استان ها پرداخت و گفت: مشکل ما در این خصوص در دو بخش امنیتی و محرمانگی اطلاعات و دیگری متفاوت بودن آمارهای بخش های مختلف حوزه آسیب‌های اجتماعی است.  
این مسئول اظهار کرد: استان یزد در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه حاشیه‌نشینی، سومین استان مهاجرپذیر کشور مي باشد. 
وي افزود: در آسیب طلاق و اعتیاد هرچند جزو ۱۰ استان نخست کشور نیستیم ولی برنامه ريزي و توجه به نرخ رشد این دو آسیب در استان،  ضروري است.
وي در پايان گفت: خوشبختانه رويكرد مشاركتي و استفاده از نهادهاي مدني و بهره گيري از سلایق فكري گوناگون در  استان يزد وجود دارد و با برنامه  هاي مناسب  نهادهاي اجتماعي استان در سالهاي اخير، به نسبت بسياري از استانها، برنامه ريزي هاي موفقي در حوزه كنترل و كاهش بعضي از آسيبها مانند طلاق  داشته ايم .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید