استاندار یزد در مراسم تکریم رئیس دانشگاه یزد تاکید کرد:

0
5076

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این مراسم با ابلاغ تشکر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر اولیا و آرزوی موفقیت برای دکتر بریدلقمانی در سمت جدید گفت: دکتر اولیا در زمان خدمت در تداوم برنامه جامع دانشگاه، پروژه‌های عمرانی مخصوصاً مدیریت سبز و همچنین ارتقای شاخص‌های دانشگاه یزد تلاش کرده و موفق بودند.
وی افزود: شاخص نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه ۳۱بود و هدف‌گذاری تا سال ۱۳۹۹ نزدیک شدن به شاخص ۲۲ بود؛ خوشبختانه دانشگاه یزد در سال ۱۳۹۸ به این عدد نزدیک شد و قطعاً با فعالیت بیشتر، این برنامه تداوم خواهد داشت.
به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، برنامه دیگری که در زمان ریاست دکتر اولیا اتفاق افتاد، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه یزد در بین دانشگاه‌های کشور بود.
وی با تأکید بر اینکه روسای ادوار دانشگاه یزد برای پیشرفت این دانشگاه زحمت کشیده‌اند تصریح کرد: راهبری دانشگاه یزد در آموزش عالی استان کاملاً مشهود است. فعالیت بین‌المللی دانشگاه یزد به لحاظ موقعیت مکانی و تاریخی استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد و بدون شک دکتر لقمانی نیز در همین مسیر گام بر خواهند داشت.

مدیریت مبتنی بر عملکرد به‌عنوان مقدمه‌ای برای بهبود فعالیت‌هاست
دکتر محمد صالح اولیا معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو و رئیس پیشین دانشگاه یزد نیز با تأکید بر اینکه وزارت علوم همیشه همراه و یاور دانشگاه یزد بوده است گفت: سیاست‌های راهبردی دانشگاه یزد باید مورد بررسی قرار گرفته و اگر ضعفی دارد بازنگری شود و هرکجا که سیاست درست است باقوت ادامه یابد.

وی به فعالیت‌های صورت گرفته در دوران تصدی ریاست دانشگاه اشاره کرد و افزود: تعامل با جامعه و اثربخشی در سطوح مختلف جامعه در قالب مکانیزم‌های مختلف، تشکیل شورای فناوری استان، شورای هماهنگی آموزش عالی، همچنین تشکیل کانون‌های تفکر به‌عنوان پل ارتباطی دانشگاه با صنعت و جامعه از اتفاقات خوب در دانشگاه یزد بود. در حوزه فناوری نیز می‌توان به ایجاد پردیس پژوهش و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.
دکتر اولیاء با تأکید بر پنج برابر شدن بودجه پژوهشی خاطرنشان کرد: خروجی فعالیت‌های پژوهشی می‌تواند به ارتقای شاخص‌های دانشگاه کمک کند. علاوه بر این تلاش کردیم تا با برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف به این مهم کمک کنیم به‌گونه‌ای که به‌طور متوسط روزانه ۷٫۱ رویداد در دانشگاه داشتیم. درزمینهٔ روابط بین‌الملل در پذیرش دانشجویان خارجی تحرک داشتیم و البته نیازمند فعالیت بیشتر هستیم.
ریاست پیشین دانشگاه یزد افزود: جذب هیئت‌علمی جوان به‌مثابه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در دستور کار بود به‌گونه‌ای که در ۵ سال اخیر ۱۴۰عضو هیئت‌علمی جدید و جوان به کار گرفته شدند. در جذب دانشجویان استعدادهای درخشان نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. در این زمینه همچنین حساسیت زیادی در خصوص تخلفات و سوءاستفاده‌های علمی وجود داشته است و تلاش شده در موارد محدودی که مشاهده کردیم ضمن حفظ حرمت‌ها و بدون جنجال‌آفرینی، موضوع پیگیری شود.
وی بازنگری طرح جامع عمرانی، ایجاد پارک صنعتی و باغ کتاب را ازجمله فعالیت‌های عمرانی دانشگاه برشمرد و گفت: مدیریت مبتنی بر عملکرد به‌عنوان مقدمه‌ای برای بهبود فعالیت‌هاست و امیدواریم در همه بخش‌های دانشگاه به کار گرفته شود.

همه باید برای ارتقای شاخص‌های دانشگاه یزد تلاش کنند
دکتر قاسم برید لقمانی سرپرست دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: نهال نوپای دانشگاه که بهمن‌ماه سال ۱۳۶۷ در یزد غرس شد، امروز پس از ۳۰ سال تبدیل به درخت تنومندی شده که زیر سایه آن تعداد زیادی از جوانان کسب دانش کرده و در حال خدمت به کشور هستند. این مهم حاصل زحمات همه مسئولان سابق استان و روسای ادوار دانشگاه، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، کارکنان، دانشجویان، دانش‌آموختگان، بازنشستگان و همه افرادی است که دغدغه پیشرفت دانشگاه دارند. اگر خوش‌فکری و همت مسئولان استان طی ۳۰ سال گذشته نبود این اتفاق رخ نمی‌داد.
دکتر قاسم برید لقمانی رسالت دانشگاه‌های نسل چهارم را خدمت به منطقه و حل معضلات جامعه عنوان کرد و گفت: برای داشتن شهری آباد باید دانشگاهی پیشرفته داشته باشیم. پرآوازه شدن نام دانشگاه یزد منجر به پرآوازه شدن شهر یزد به‌عنوان میراث جهانی خواهد شد. از مسئولان استان، امام‌جمعه محترم و بیت معزز شهید محراب آیت‌الله صدوقی درخواست دارم همچون همیشه یار و همراه دانشگاه و دانشگاهیان باشند تا بتوانیم باهم درراه ارتقای دانشگاه گام برداریم.
دکتر بریدلقمانی به فعالیت‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده خدمات بهتری ارائه کنیم.
وی برنامه‌های پیشنهادی برای آینده را در قالب معاونت‌های آموزشی، دانشجویی و اداری مالی برشمرد. توجه به دوره‌های مهارت‌آموزی، جذب بیشتر دانشجویان خارجی، اهتمام به حل مشکلات جامعه در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی، تلاش برای ارتقای کیفیت مقالات پژوهشی، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، توجه به امکانات رفاهی کارکنان و اعضای هیئت‌علمی، تکمیل مدل بودجه‌بندی قسمت‌های مختلف، اهتمام برای پر کردن اوقات فراغت با دوره‌های مهارتی، ورزشی و تفریحی و همچنین تولید محتوای فرهنگی برای فضای مجازی، تدوین منشور اخلاقی دانشجویان و اهتمام جدی برای پیشگیری از تخلف در آثار علمی ازجمله برنامه‌هایی بود که دکتر لقمانی عنوان کرد.
سرپرست دانشگاه یزد با اشاره به اینکه دانشگاه نقاط قوت خوبی دارد اظهار امیدواری کرد همه برای ارتقای شاخص‌های دانشگاه یزد تلاش کنند.

شاخصه مدیریتی دکتر اولیاء آرامش حاکم بر فضای دانشگاه بود
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه یزد در این آیین، با اشاره به تلاش دکتر اولیا در راه خدمت به کشور گفت: شاخصه مدیریتی دکتر اولیا، آرامش حاکم بر فضای دانشگاه بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی حرزاده افزود: قبول مسئولیت یک نوع جهاد است جهادی که باید در آن با سختی ها جنگید. امام خمینی (ره) نیز تاکید کرده‌اند که صلاح و فساد یک مملکت به دست دانشگاهیان آن است. اگر دانشگاه مستقل و سالم باشد، جامعه سالمی نیز خواهیم داشت. حضرت امام مهم‌ترین ویژگی دانشگاه را عدم وابستگی می‌دانستند و  معتقد بودند در دانشگاه، علم در عالی‌ترین مراتب آن باشد و اخلاق در آن موج بزند، با حوزه وحدت داشته باشد و به جامعه خدمت کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید